De 3 basiselementen van websitebeheer

De 3 basiselementen van websitebeheer

Websitebeheer kost tijd en voor veel ondernemers en andere website eigenaren met weinig tijd is het daarom iets wat niet zo in het systeem past. Vaak wordt er vooral te complex over websitebeheer gedacht terwijl de werkzaamheden echt niet zo lastig zijn.

In dit artikel ga ik je in het kort uitleggen wat de 3 basiselementen van websitebeheer zijn, en geef ik een paar handige tips. Veel leesplezier!

Wat is websitebeheer?

De term websitebeheer zegt waarschijnlijk al genoeg, het omvat alle taken van het beheren van je website. Het doel van websitebeheer is dat de inhoud van de website actueel blijft, en alles technisch lekker blijft werken voor een optimale gebruikerservaring.

Ook het beheren van een webshop valt onder websitebeheer, al komen er voor een webshop wel wat andere taken bij. Denk hierbij aan product- en voorraadbeheer, het verwerken van bestellingen en het onderhouden van functies als online betaalsystemen.

Dit zijn de 3 basiselementen van websitebeheer

Nu je weet dat websitebeheer meer is dan alleen het zorgen dat de software en plugins up-to-date blijven gaan we de drie basiselementen één voor één bij langs. En geloof me, meer dan dit is het echt niet.

1. Contentbeheer: de inhoud van je website

Naast de vormgeving en het design van je website is vooral de inhoud, ook wel content genoemd, wat een bezoeker te zien krijgt. Om ervoor te zorgen dat een potentiële klant die op je website landt geen oude informatie te zien krijgt is het belangrijk om regelmatig de inhoud bij te werken. Denk hierbij aan het plaatsen van nieuwe content in de vorm van blogs en nieuwsartikelen. Maar ook het aanpassen of verwijderen van bestaande inhoud is een onderdeel van contentbeheer.

2. Technisch beheer: zodat alles snel en soepel draait

Technisch beheer zorgt ervoor dat je website optimaal kan blijven presteren. Je kunt dit vergelijken met de F1 auto van Max Verstappen die regelmatig een pitstop moet maken zodat ie niet zonder brandstof komt te zitten, of door versleten banden de bocht uit vliegt. Onder technisch websitebeheer valt onder andere het uitvoeren van software en beveiligingsupdates, en zorgen dat de servercapaciteit alle dataverkeer supersnel kan blijven verwerken.

3. Functioneel websitebeheer: voor de beste gebruikerservaring

Na de inhoud, en wat er onder de motorkap gebeurt heeft ook het design en de functionaliteit aan de frontend zo af en toe wat onderhoud nodig. Alles wat de gebruiker van je website te zien krijgt bij elk bezoek moet er natuurlijk zo aantrekkelijk mogelijk uitzien. Plus dat alle knopjes goed werken, de ingevulde contactformulieren op de juiste bestemming terecht komen en zo nog meer belangrijke functies. Alles om ervoor te zorgen dat de gebruikerservaring zo prettig mogelijk is, valt onder de verantwoordelijkheden van de websitebeheerder.

De voordelen van structureel websitebeheer

Als je een extra prikkel nodig hebt om met je websitebeheer aan de slag te gaan is het waarschijnlijk prettig om te weten wat het je gaat opleveren. Hier komt ie:

  • Professionele uitstraling: Een frisse website met verse inhoud laat zien dat je onderneming in ontwikkeling is. Dit zorgt ervoor dat potentiële klanten met je willen samenwerken.
  • Betere ranking in de zoekmachines: Niet alleen je bezoekers maar ook de zoekmachines houden van een website die up-to-date is. Dit levert je een hogere ranking op waardoor het bezoekersverkeer naar je website zal stijgen.
  • Verbeterde gebruikerservaring: Een website die technisch 100% in orde is zorgt voor een snelle en soepele gebruikerservaring. Hierdoor blijven bezoekers langer op je website en gaan ze de dingen waar je als website eigenaar blij van wordt.
  • Grotere kans op interactie: Op een bijgewerkte website met actuele informatie zijn gebruikers sneller geneigd om in actie te komen. Bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier, het klikken op een WhatsApp knop of het plaatsen van een bestelling.
  • Sterkere online reputatie: Door de inhoud van je website regelmatig bij te werken, en nieuwe inhoud toe te voegen, laat je altijd actuele en kloppende informatie zien. Dit heeft een positieve invloed op je online reputatie omdat je publiek je als expert gaat zien.
Tip

Als de factor tijd je ervan weerhoudt om je website te onderhouden, overweeg dan om je websitebeheer uit te besteden. Zelfs als het je zakelijk nu voor de wind gaat, bedenk dan dat er altijd een keer tegenwind komt.

Aan de slag met websitebeheer

Goed, je kent de basis, en die is verre van ingewikkeld. Tijd om aan de slag te gaan dus. Geen idee waar je moet beginnen? Oké, ik help je een stukje op weg met een lijstje die je als stappenplan kunt gebruiken. Print maar uit en vink maar af.

  1. Inventariseer hoe je website of webshop gebouwd is. Uit welke onderdelen je platform is opgebouwd en met welke inhoud (content) je website is gevuld. Dit is belangrijk zodat je een gestructureerde plan van aanpak kunt maken.
  2. Structureer de inhoud van je website. Dit wil zeggen dat je alle categorieën, pagina’s en visuele content op een logische manier zicht- en vindbaar hebt, zowel aan de voorkant van je website als in je CMS.
  3. Controleer je software en plugins. Is alles bijgewerkt en up-to-date? Werkt alles nog zoals het bedoeld is? Heb je geen overbodige plugins die je niet gebruikt? De nieuwste versies zorgen vrijwel altijd voor de beste prestaties van je website.
  4. Analyseer de prestaties van je website. Check hoe je website presteert in de zoekmachines, en hoe het met je Core Web Vitals (o.a. je de laadsnelheid van je website) gesteld is.
  5. Maak een zo compleet mogelijke checklist. Benoem alle taken die je tegenkomt als je met je websitebeheer bezig bent. Zo heb je een mooi overzicht van de taken binnen jouw websitebeheer en voorkom je dat je iets vergeet uit te voeren.
  6. Maak een planning voor een jaar vooruit. Plan minimaal één keer per maand, twee keer is nog beter, een moment dat je met je websitebeheer aan de slag gaat. Gebruik de checklist die je gemaakt hebt om je taken structureel af te kunnen vinken.

Conclusie

Zoals je hebt kunnen lezen is er weinig lastigs aan websitebeheer, het is vooral een kwestie van doen. Één van de hoofdredenen waardoor websites online aan het verstoffen zijn is een gebrek aan tijd en aandacht.

Vind je websitebeheer wel belangrijk en wil je hiermee aan de slag? Maak dan voor jezelf een checklist voor de taken die er zijn en plan de taken in je agenda zodat je het niet vergeet. Bedenk daarbij altijd dat je het niet per se zelf hoeft te doen. Door je websitebeheer uit te besteden bespaar je tijd, draait je website altijd als een zonnetje en til je de online prestaties naar een steeds hoger niveau. Succes!

Veelgestelde vragen over websitebeheer

Contentbeheer is een onderdeel van websitebeheer en omvat taken als het plaatsen, publiceren van nieuwe en bijwerken van bestaande content. Ook het structureren van content is een onderdeel van contentbeheer, hiermee zorg je dat informatie eenvoudig en op een logische plek gevonden kan worden.

Websitebeheer omvat een veel breder takenpakket. Naast contentbeheer horen ook de technische klusjes en onderhoud aan het design en functionaliteiten bij websitebeheer.

Absoluut! Vrijwel alle taken binnen websitebeheer dragen bij aan SEO. Actuele en relevante inhoud zorgt ervoor dat er iets te vinden is op je website. Technisch onderhoud zorgt dat je website snel en soepel draait. En een optimale gebruikerservaring zorgt dat bezoekers graag op je website blijven hangen. Daar houden zoekmachines van!

Dat hangt helemaal af van de omvang van je website, hoeveel bezoekersverkeer je hebt, en wat je doelen zijn. Ervan uitgaande dat je een website hebt waar regelmatig nieuwe content op geplaatst wordt is twee keer één uur per maand een goed startpunt. Heb je veel verhalen te vertellen? Dan wordt het al snel meer. En webshops hebben zeker meer aandacht nodig, vaak praten we dan wel over dagelijks werk.

De beste manier om je websitebeheer te doen is door vooral te zorgen dat er structuur en regelmaat in zit. Omdat het (meestal) geen dagelijks werk is, en de meeste ondernemers vaak druk genoeg zijn, komt het aan op een stukje discipline. Wat je echt kan helpen? Maak een checklist, plan je momenten in, en vink alle taken stap voor stap af.

Afhankelijk van de omvang van je website (of webshop) en de benodigde tijd voor het websitebeheer kan er een kostenplaatje gemaakt worden. De meeste websitebeheerders werken met vaste tarieven per maand, oftewel een abonnementsvorm. Deze beginnen gemiddeld bij ongeveer € 75,- per maand en dat kan oplopen tot… een maandsalaris 🙂