Waarom website teksten laten schrijven?

Misschien ben je geneigd om de teksten voor je website zelf te schrijven, en daar is natuurlijk helemaal niks mis mee. Toch kan het inhuren van een professionele copywriter een groot verschil maken in de kwaliteit en effectiviteit van je website teksten.
In dit artikel bespreken we de voordelen van je website teksten laten schrijven door een professional, en leggen we de nadruk op hoe dit bijdraagt aan een betere SEO en hogere conversie. Veel leesplezier!
Waarom website teksten belangrijk zijn voor je business
Een website zonder teksten ziet er niet alleen kaal uit, zonder tekstuele inhoud zullen de resultaten je ook snel gaan tegenvallen. Als je dus een website hebt met als doel om bezoekers en conversies te scoren dan is aandacht besteden aan je website teksten zeker zo belangrijk als een gelikt en gebruiksvriendelijk design. Het waarom leg ik je uit.
De eerste indruk telt
Een tekst op je website zorgt samen met afbeeldingen en andere visuele elementen voor de eerste indruk die bezoekers krijgen. Als deze tekst slordig is geschreven of vol staat met fouten, kan dit voor de eerste minpunten zorgen en bovendien doet het afbreuk aan de geloofwaardigheid van je bedrijf. Het is dus belangrijk om nette, kloppende en duidelijke teksten op je website te hebben waarmee je een professionele en positieve indruk maakt op je bezoekers.
Het verschil tussen blijvende en vertrekkende bezoekers
Als de teksten op je website niet duidelijk en overtuigend geschreven zijn, zullen bezoekers snel wegklikken. De content en met name de tekst heeft als taak om bezoekers voldoende te informeren, vast te houden en vervolgens te overtuigen om actie te ondernemen, zoals het invullen van een contactformulier of het kopen van een product. Een professionele copywriter heeft de juiste skills in huis om elementen in teksten te verwerken die ervoor zorgen dat je bezoekers geboeid op de pagina blijven.
Website teksten zetten je bezoekers aan tot actie
Vrijwel alle websites hebben hetzelfde doel: conversie. Het is dus de bedoeling dat je bezoekers door de inhoud op de website getriggerd worden en in actie komen. Bijvoorbeeld om een aankoop te doen, contact op te nemen of zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Om hierin zo succesvol mogelijk te zijn is het belangrijk dat je bezoekers een reden geeft om in actie te komen. De teksten op je website spelen hierin een grote rol, vanaf de eerste seconde dat een bezoeker op je website landt.
Voordelen van website teksten laten schrijven door een professionele copywriter
Als je overweegt om het schrijven van je website teksten te gaan uitbesteden aan een copywriter dan is het goed om te weten wat je dat gaat opleveren. Ik begrijp dat het strooien met beloften als “meer bezoekers” of “meer conversie” aantrekkelijk klinkt, maar voor een duurzame samenwerking is er meer nodig om te werken aan een stabiele basis voor de lange termijn.
Skills en expertise om de aandacht van lezers vast te houden
Één van de skills die een professionele copywriter goed beheerst is het trekken en vasthouden van de aandacht van de lezers. Hierbij ligt tijdens het schrijfproces de focus op de drie elementen: informeren, overtuigen en aanzetten tot actie. Een getrainde copywriter is in staat om de behoeften van de doelgroep te begrijpen en daardoor effectief antwoord te geven op de vragen wat, waarom en hoe. Dit beproefde concept wordt al jaren succesvol toegepast en zorgt dat lezers een hele tekst geboeid blijven.
Meer bezoekers dankzij SEO optimalisatie
Een professionele copywriter zorgt ook voor het optimaliseren van je website teksten voor SEO. Door in de basis relevante zoekwoorden te gebruiken en het optimaliseren van de meta-beschrijving, zal je website hoger scoren in de zoekresultaten van zoekmachines als Google en Bing. Dit zal leiden tot meer verkeer naar je website en uiteindelijk naar meer conversies.
Website teksten laten schrijven levert tijdsbesparing op en verbetering van de kwaliteit
Één van de drempels, en daarmee ook een struikelblok om zelf effectieve teksten voor je website te gaan schrijven is dat het veel tijd en moeite kan kosten, zeker als je weinig tot geen ervaring hebt met het schrijven van webteksten. Professionele copywriters hebben veel handigheid in het schrijven van effectieve teksten waardoor ze dit veel sneller doen dan iemand zonder ervaring. Door een professionele copywriter in te schakelen, bespaar je dus tijd en verbeter je direct de kwaliteit van je teksten.
Hoe vind je een betrouwbare copywriter voor het schrijven van website teksten?
Maar door wie ga je dan de teksten voor je website laten schrijven? Het is natuurlijk prioriteit dat de inhoud van je website volledig aansluit bij de zoekintentie en behoeften van jouw publiek. Het vinden van een betrouwbare copywriter die de beste website teksten schrijft waarmee jouw bezoekers betoverd worden is dus stap één. Hoe je die vindt? Ik geef je drie tips.
Bekijk de portfolio en onderzoek referenties
Voordat je met een copywriter in zee gaat, is het verstandig om zijn of haar portfolio te bekijken en eventueel referenties op te vragen. Zo krijg je een idee van de kwaliteit, ervaring en of de teksten aansprekend zijn voor jou. Vraag ook om voorbeelden van teksten die ze hebben geschreven voor andere bedrijven, bij voorkeur ook in jouw branche. Heeft de copywriter een eigen website, dan zegt wellicht de eerste indruk die je hiervan krijgt vaak al genoeg.
Kijk goed of de toon en schrijfstijl past bij jouw doelgroep
Één van de belangrijkste dingen om rekening mee te houden is dat de toon en schrijfstijl van de website teksten worden afgestemd op jouw branche en doelgroep. Een copywriter moet weten welke woorden, zinnen en tone of voice het beste werken voor de specifieke doelgroep en branche. Dit kan bijvoorbeeld variëren van het gebruik van technische vakjargon tot het gebruik van eenvoudige taal.
Ervaring en kennis van de branche zijn belangrijk
Een goede copywriter heeft niet alleen ervaring met het schrijven van teksten, maar ook kennis van jouw branche. Ze moeten weten wat de behoeften en interesses van je doelgroep zijn en hoe je dit het beste aan ze kunt presenteren. Vraag daarom ook naar hun ervaring en kennis van je branche voordat je ze aan het werk zet.
Praktische tips voor de beste samenwerking met een copywriter
Wil je de beste resultaten behalen dan is samenwerken altijd het meest effectief. Dat betekent dat jouw input zeker zo belangrijk is als de geweldige skills die een copywriter in huis heeft.
Lever input vanuit jouw expertise en ervaringen
Eerlijk is eerlijk, een copywriter is altijd een goede onderzoeker maar in jouw branche en vakgebied ben jij de expert. Jouw input is dus waardevol en zal de inhoudelijke kwaliteit van de website teksten echt naar een hoger level tillen. Ook nieuwe ervaringen en inzichten die je krijgt vanuit je werkveld kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan onderwerpen voor nieuwe actuele content.
Lees de geschreven website teksten en geef feedback
Het proofreaden van je nieuwe website teksten is altijd een goed idee. Hiermee creëer je de mogelijkheid om eventuele foutjes uit de tekst te halen en indien mogelijk de tekst zelfs inhoudelijk op kwaliteit te verbeteren. Copywriting blijft immers grotendeels mensenwerk dus foutjes worden altijd gemaakt. Deel je feedback met de copywriter zodat deze de tekst kan editen.
Verdiep je in de resultaten
Het meten en analyseren van de resultaten die website teksten opleveren is een standaard taak van een professionele copywriter. Althans dat zal het moeten zijn. Normaal gesproken zullen deze resultaten periodiek met je gedeeld worden zodat je kunt zien welke kant je met je website op gaat en ook wat de trends van het moment zijn. Het is altijd in je voordeel om je in de resultaten te verdiepen. Zo blijf je zelf betrokken bij de online strategie en het kan je helpen om nieuwe verkoopkansen te signaleren.
Conclusie
Het laten schrijven van website teksten door een professionele copywriter is een stap in de goede richting voor bedrijven die willen opvallen en met hun website conversies willen genereren. Door de expertise, ervaring en skills van een copywriter verhoog je de kwaliteit van de inhoud van je website waardoor je niet alleen de juiste bezoekers naar je website trekt, ze zullen ook in actie worden gezet. En hé, dat is precies de bedoeling toch?
Aandacht besteden aan de kwaliteit van je website teksten is dus een waardevolle investering voor elk bedrijf. Door het gebruiken van de tips in dit artikel, kun je jouw ideale copywriter vinden en krijg je website teksten waardoor je meer bezoekers en conversies krijgt. Succes!