Technisch websitebeheer

Aan de voorkant is je website een puik stukje designwerk, maar onder de motorkap is het toch vooral techniek. En net als dat je auto, je fiets of je huis regelmatig onderhoud nodig heeft is dat voor een website niet anders. Dit is waar waar je met technisch websitebeheer het verschil kunt maken ten opzichte van je concurrentie.

Technisch websitebeheer

Wat is technisch websitebeheer?

De meeste ondernemers met een website denken dat technisch websitebeheer weinig meer is dan het updaten van software en plugins, en ingrijpen als er een storing is. Ondanks dat dit allemaal zeker belangrijke taken zijn is technisch websitebeheer meer, namelijk:

1. Updaten van software en plugins

Het platform waarop je website gebouwd is, bijvoorbeeld WordPress, is de basissoftware waar je website op draait. Samen met verschillende plugins zorgt deze software voor alles wat de bezoekers op je website kunnen zien en gebruiken. Om alles aan de eisen van de moderne technologie te laten voldoen worden er regelmatig updates beschikbaar gesteld. Je kunt deze via een instelling automatisch laten installeren alleen daar zitten wel risico’s aan. Handmatig update van je core-software en plugins is dus de verstandigste keuze.

Er zijn ook websitesystemen die op zogenaamde SAAS software draaien, dit is een afkorting voor “Software As A Service”. Bij deze SAAS systemen wordt de software door een externe partij onderhouden en hoef je (meestal) niet zelf je software te updaten. Dit is natuurlijk erg handig maar maar dit is niet gratis want de kosten zitten altijd bij een maandabonnement inbegrepen.

2. Beveiligingsupdates uitvoeren

Je wilt natuurlijk niet dat je website het doelwit wordt van hackers of andere ongenode gasten. En ook voor het bewaren van persoonlijke gegevens die je verzameld van en over gebruikers moet je website een veilige plek zijn. Daarom is het belangrijk dat de beveiligingsupdates regelmatig bijgewerkt worden. Deze, meestal zijn dit kleine updates, voorkomen risico’s op een mogelijk “lek” en deze taak valt onder de verantwoordelijkheid van een websitebeheerder.

3. Onderhoud van het websitethema en design

Vrijwel elke website en webshop draait op wat we noemen een thema. Dit is de designlaag waarin alle basis configuraties ingesteld worden. Ook het thema is een websiteonderdeel dat regelmatig een update aangeboden krijgt vanuit de ontwikkelaar. Omdat de thema-updates nieuwe of gewijzigde functies zitten die direct invloed kunnen hebben op hoe je website eruit ziet, is het erg belangrijk dat het onderhoud hiervan tijdens het technisch websitebeheer meegenomen wordt.

4. Hosting en server onderhoud

In de basis wordt het technisch onderhoud aan je server vooral door je hostingpartij verzorgd. Dit is uiteraard wel afhankelijk van welke hostingdienst je gekozen hebt en het daarbij horende servicelevel. Toch kan het ook zijn dat er bepaalde taken zelf uitgevoerd moeten worden. Denk hierbij aan opschalen van je dataverkeer limieten als je website steeds meer bezoekers krijgt. Ook het beheer van je mailserver is een taak die je technisch websitebeheerder op zich kan nemen.

5. Brandjes blussen bij storingen en technische problemen

Het laatste wat je wilt is dat je website onbereikbaar is door een storing, of slecht functioneert door technische problemen. Omdat er altijd iets kan gebeuren, het blijft immers techniek, is het een prettig idee als je een hulplijn hebt die de problemen snel voor je op kan lossen. In veel gevallen kun je hiervoor een SLA (Service Level Agreement) contract afsluiten bij je websitebouwer. Voor een paar tientjes per maand ben je dan verzekerd van technische back-up voor mocht het nodig zijn.

Waarom technisch websitebeheer belangrijk is

Door je technisch websitebeheer serieus te nemen zorg je ervoor dat je website altijd in topconditie is. Draait je website op verouderde software die niet meer lekker matcht met software van je webserver dan zorgt dat al snel voor problemen die zich als eerst vertalen in trage laadtijden van je webpagina’s. Ook wordt het risico op indringers groter met alle gevolgen van dien. En wat het je oplevert als je website regelmatig een onderhoudsbeurt krijgt? Ik zet de top 3 voor je op een rij.

  1. De laadsnelheid van je website blijft optimaal. Hierdoor biedt je jouw bezoekers de beste gebruikerservaring en zal je website beter ranken in de zoekmachines.
  2. Je website is aan de voor- en achterkant goed beveiligd tegen ongewenste indringers. Zo blijft de veiligheid van je privacy en je data gewaarborgd.
  3. De kans op een storing of een downtime van je website is minimaal. Wel zo prettig in de moderne tijd waarin je graag vindbaar en bereikbaar wilt zijn.
Wist je dat…

Door de techniek van je website niet goed te onderhouden gaan niet alleen je technische prestaties achteruit, je pagina’s gaan ook steeds verder wegzakken in de zoekresultaten van onder andere Google. Technisch websitebeheer draagt dus bij aan je SEO en het succes van je onderneming.

Veelgestelde vragen over technisch websitebeheer

Ben ik nog belangrijke informatie vergeten om te vermelden? Waarschijnlijk niet 🙂 . Om het nog ietsje makkelijker te maken heb ik de vijf meest gestelde vragen over technisch websitebeheer hieronder voor je beantwoord.

In de basis, nee. Gekscherend zeg ik vaak: alles wat ik kan kan een ander ook. Veel taken zoals het uitvoeren van updates zijn allesbehalve lastig, je moet alleen zorgen dat je de juiste checks doet voordat je begint.

Enkel als er onverwachte problemen en storingen zijn kun je tegen uitdagingen aan lopen. In dat geval is het zeker handig als je een iemand met technische kennis achter de hand hebt.

De meeste taken binnen technisch websitebeheer voer je uit aan de achterkant van je website, dus in het content management system oftewel CMS. Daarnaast is ook het dashboard van je webhosting een plek waar je toegang toe moet hebben, hiervoor is vaak wel iets meer technische kennis vereist.

Door niks aan je technisch websitebeheer te doen zullen de prestaties van je website steeds verder achteruit gaan. Ook loop je een groter risico op indringers van buitenaf, bijvoorbeeld door hackers. Dit heeft te maken met verouderde software en het ontbreken van de juiste up-to-date beveiliging.

Afhankelijk van de hoeveelheid benodigde tijd voor het beheren van je website kunnen de kosten bepaald worden als je het technisch beheer wilt gaan uitbesteden. Veel websitebeheerders rekenen hiervoor een vast bedrag per maand.

Als je op internet gaat zoeken dan lopen de prijzen per maand die gevraagd worden erg uiteen. Hou er rekening mee dat je goed weet welke taken er worden uitgevoerd binnen het aangeboden maandabonnement.

De hoeveelheid tijd dat je kwijt bent aan het technisch websitebeheer is vooral afhankelijk van de omvang van je website. Hoeveel plugins je geïnstalleerd en welke functionaliteiten je op verschillende pagina’s actief hebt zijn erg bepalend voor de de werkzaamheden en benodigde tijd.

Voor een kleine website met weinig bezoekersverkeer kun je met ongeveer een half uur per maand klaar zijn. Heb je een webshop met veel producten, functionaliteiten en bezoekersverkeer? Dan kan voor het beheren van de techniek meerdere uren per week nodig zijn.

Je technisch websitebeheer uitbesteden

Je technisch websitebeheer zelf doen bespaard je uiteraard geld. Tegelijkertijd zul je hiervoor wel tijd moeten vrijmaken en zorgen dat belangrijke taken structureel uitgevoerd worden. Omdat veel website eigenaren weinig tijd hebben, of simpelweg vergeten om regelmatig op hun website in te loggen en de techniek bij te werken, is het slim om technisch websitebeheer uit te besteden.

Door het technisch beheer van je website aan een specialist over te laten zorg je dat de techniek altijd soepeltjes zijn werk kan blijven doen en is de kans op technische problemen minimaal. Het bespaard je tijd, je hoeft geen extra taken in je agenda te plannen, en je hebt altijd een vertrouwde partij achter de hand die je kunt inschakelen als er onverhoopt toch iets opgelost moet worden.

Zullen we eens praten over jouw technisch websitebeheer?