Zoekmachine marketing lastig? Dit is wat je moet weten
Ben je van plan om aan de slag te gaan met zoekmachine marketing voor je website, maar vind je het een lastige taak? Ik zeg het je eerlijk, zoekmachine marketing is eigenlijk een stuk minder ingewikkeld dan het lijkt. In dit artikel vertel ik je over de basisprincipes van zoekmachine marketing en geef ik een aantal nuttige tips over waar je het beste op kunt letten als je nieuw bent in de wereld van zoekmachine marketing.
Wat is zoekmachine marketing?
Zoekmachine marketing is een vorm van digitale, of online marketing die gericht is op het verbeteren van de zichtbaarheid van je website in zoekmachines zoals Google en Bing. Omdat de meeste internetgebruikers zoekmachines gebruiken om informatie te zoeken en vinden is zoekmachine marketing eigenlijk de belangrijkste taak om aandacht aan te besteden. Door je website te optimaliseren voor zoekmachines, zorg je ervoor dat je doelgroep door middel van de juiste zoektermen op de juiste pagina’s van je website terecht komen.
Er zijn twee belangrijke onderdelen binnen de zoekmachine marketing: zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). SEO richt zich op het verbeteren van de organische, oftewel onbetaalde zoekresultaten, en SEA draait om betaalde advertenties in zoekmachines die meestal boven de organische zoekresultaten weergegeven worden.
Waarom zoekmachine optimalisatie (SEO) belangrijk is
SEO is, zeker voor de lange termijn, het nummer één onderdeel van zoekmachine marketing. Het zorgt ervoor dat je organisch verkeer naar je website te krijgt, zonder dat je daarvoor iets aan de zoekmachinegigant hoeft te betalen.
Een belangrijke taak bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines is het creëren van kwalitatieve en relevante inhoud. Zorg je ervoor dat je inhoud waardevol is voor je doelgroep en je antwoorden geeft op de vragen die ze hebben, dan zal dit je ranking positief beïnvloeden. Door het gebruiken van relevante zoekwoorden in je teksten, begrijpen zoekmachines waar je website over gaat waardoor je posities zullen verbeteren.
Daarnaast zijn kwalitatieve backlinks naar je website ook belangrijk voor SEO. Probeer links te krijgen van andere relevante en betrouwbare websites. Naast de inhoud (content) en de backlinks is het ook belangrijk om de technische onderdelen van je website te optimaliseren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je website snel laadt, dit is een belangrijke factor voor zowel zoekmachines als voor de gebruikers van je website.
Benieuwd naar een stukje context van de drie pijlers binnen SEO? Hieronder gaan we een stukje dieper op de materie in.
Sterke content voor kwalitatieve inhoud van je website
De pagina’s op je website worden gevuld met content, dit noemen we dus de inhoud. Je hebt verschillende vormen van content, denk aan teksten, foto’s en andere visuele elementen. Het mag geen verrassing zijn dat de inhoud van je website de nummer één ranking factor is, hiermee bepaal je namelijk wat je wilt vertellen en wilt laten zien. Hoe beter, of hoger, de kwaliteit van de inhoud, hoe groter de kans is dat je er hoge posities in de zoekmachines mee scoort.
Sterke content voldoet in een zo groot mogelijk mate aan het beantwoorden van een vraag. In feite denkt de zoekmachine in vragen, dat is namelijk hoe een gebruiker een zoekopdracht geeft. Hoe beter jij de vraag van de gebruiker weet te beantwoorden, hoe hoger jouw pagina in de zoekresultaten weergegeven wordt.
Naast het beantwoorden van een vraag is er ook context nodig, je gaat dan eigenlijk een laag dieper dan enkel een vraag beantwoorden. Als je naast het beantwoorden van de vraag van de gebruiker ook relevante informatie weet te bieden ga je op de stoel van de leermeester zitten en wordt je door de zoekmachine gezien als een expert in jouw vakgebied. Wat vrijwel alle websites die hoge posities in zoekmachines scoren met elkaar gemeen hebben? Het zijn experts met veel kennis over een specifiek onderwerp en daarmee creëren ze kwalitatief sterke inhoud.
Linkbuilding verhoogd je website autoriteit
Het tweede belangrijke onderdeel van SEO is linkbuilding. De Engelse term linkbuilding staat voor het opbouwen van een linkprofiel door middel van het verkrijgen van backlinks. Een backlink is een verwijzing van een andere website naar die van jou waarmee wordt aangegeven dat een externe bron jouw webinhoud waardevol vindt.
Er zijn verschillende methoden om backlinks te verzamelen. De beste manier is het organisch verkrijgen van backlinks. Dit gebeurt als een andere website eigenaar jouw inhoud zo goed vindt dat deze een directe verwijzing naar jouw pagina plaatst, bijvoorbeeld in een blogartikel. Het organisch verkrijgen van backlinks hoef je dus eigenlijk niks voor te doen, nouja wel sterke content maken natuurlijk. Naast het organisch verkrijgen van backlinks heb je ook veel cowboys op de markt die tegen betaling backlinks in bulk pakketten aanbieden. Dit zijn vrijwel altijd backlinks van een lage kwaliteit en bovendien kun je door voor deze methode te kiezen een penalty krijgen van Google. Ik ben dus zeker geen voorstander van het kopen van backlinks.
Tot slot is er naast het verkrijgen van (externe) backlinks nog een hele belangrijke vorm van linkbuilding, dit is de interne linkbuilding. Deze zeer effectieve manier van linkbuilding wordt in mijn ogen nog vrij beperkt toegepast en is in feite veel eenvoudiger dan het verkrijgen van externe backlinks. Door op je eigen website van pagina naar pagina, artikel naar artikel, etc. te linken geef je zoekmachines inzicht over de structuur en inhoud van je website. Plus dat de afzonderlijke waardes van de pagina’s elkaar versterken. Uiteraard is het dan wel van belang dat het onderwerp waarnaar je refereert relevant is.
Zet met Core Web Vitals de puntjes op de i
Heb je de term Core Web Vitals al eens voorbij zien komen? Ook dit belangrijke thema binnen SEO zie je naar mijn mening te weinig behandeld worden als je online op onderzoek uit gaat. Het principe van Core Web Vitals is eigenlijk heel simpel, als je het gaat vertalen betekent het dat de basiselementen van je website vitaal in orde moeten zijn. Die basiselementen zitten hem in de techniek, het gebruiksgemak en alles wat van invloed is de algehele werking van je website.
Onderdelen waar je binnen Core Web Vitals aan werkt zijn de snelheid van je website oftewel hoe snel een pagina na het openen volledig geladen in beeld is, de lees- en zichtbaarheid van tekst en visuele elementen, en zo nog meer onderdelen die voor een zo goed mogelijke gebruikerservaring zorgen.
Het inzetten van zoekmachine adverteren (SEA)
Naast SEO is ook zoekmachine adverteren (SEA) een zeer effectief middel die je kunt inzetten om de zichtbaarheid van je website en het bezoekersverkeer te vergroten. Met SEA plaats je betaalde advertenties die op een prominente plek in zoekmachines worden weergeven, dit zijn bijvoorbeeld de Google Ads.
Als je begint met SEA, dan moet je een advertentiecampagne opzetten en beheren. Hierbij is stap één het selecteren van relevante zoekwoorden die overeenkomen met de zoekopdrachten van je doelgroep. Daarin zit al een sterke overlap met SEO. Daarbij komt het schrijven van aantrekkelijke advertentieteksten zodat je op een slimme manier de aandacht van gebruikers weet te trekken.
Naast je opzetten is vooral ook het optimaliseren van je advertentiecampagnes een belangrijk onderdeel voor het behalen van de beste resultaten. Monitor regelmatig je campagnes en pas ze waar nodig aan. In de Ads dashboards zijn veel handige tools beschikbaar voor het optimaliseren en probeer zoveel mogelijk te experimenteren met verschillende advertenties, zoekwoorden en varianten om erachter te komen wat het beste werkt voor je doelgroep.
Adverteren in zoekmachines doe je eigenlijk vooral in Google en Bing, veel andere opties zijn er niet. De drie meest relevante SEA varianten heb ik hieronder voor je toegelicht.
1. Google Ads
Google Ads, voorheen Adwords, is de meest gebruikte vorm van zoekmachine adverteren. Het basisprincipe is vrij simpel, ik zet de stappen voor je op een rij.
- Je kiest een zoekterm, of zoektermen waarop je gevonden wilt worden.
- Bij deze zoekterm schrijf je een pakkende advertentietekst.
- Maak een advertentiecampagne aan, hierin kun je meerdere advertenties plaatsen.
- Stel het budget in voor de campagne, dit is het bedrag dat je maximaal per dan wilt betalen voor zoekmachine adverteren.
- Voeg de advertentie toe, bij voorkeur in meerdere varianten zodat je kunt testen welke het beste presteert.
- Stel het bedrag is dat je per klik wilt betalen. Hoe hoger jouw bod per klik, hoe groter de kans dat je advertentie bovenaan komt te staan.
In feite wordt de advertentie die je gemaakt hebt, tenzij deze door Google afgekeurd wordt, vrijwel direct getoond. Je hoeft dus niet te wachten op indexering en door te spelen met het budget wat je in wilt zetten heb je zelf een stukje controle over de positie van de advertentie ten opzichte van je concurrentie.
2. Google Shopping Ads
Speciaal gericht op e-commerce, voor webshops dus, kun je in Google adverteren met zogenaamde Shopping Ads. Deze verschijnen in een horizontale balk helemaal bovenin de zoekresultaten als iemand op zoek is naar een specifiek product. Vlak onder de zoekbalk staat ook een link naar de “Shopping” pagina waar een uitgebreider overzicht te zien is inclusief allerlei handige filteropties.
Het opzetten van een Shopping campagne werkt iets anders dan bij een gewone Ads campagne. Je zult namelijk eerst je webshop moeten aanmelden in Google Merchant Center en hier een product feed moeten uploaden. Je kunt de producten ook één voor één aanmaken in Merchant Center, maar zeker als je veel producten in je webshop hebt is het gebruik van een feed vele maken sneller.
3. Bing Ads (Microsoft Advertising)
Naast Google is er natuurlijk ook nog de zoekmachine Bing van Microsoft en ook daar kun je via SEA bezoekers naar je website halen. Bing Ads heette dat voorheen, een naam die door Microsoft onlangs is gewijzigd in Microsoft Advertising.
Qua populariteit kan de zoekmachine Bing nog niet kan tippen aan die van Google en ook Microsoft Advertising wordt nog relatief weinig gebruikt. Oké je zult misschien minder verkeer via Bing naar je website kunnen halen, het adverteren via deze zoekmachine biedt wel degelijk een aantal interessante voordelen.
- Ander publiek: De kans dat je via Bing net een ander deel van je publiek gaat bereiken is groot. Ze gebruiken de zoekmachine als alternatief voor Google, de plek waar ze je dus niet zullen vinden. Daar komt bij dat de privacyvriendelijke zoekmachine DuckDuckGo, welke aan populariteit aan het winnen is, Bing als bron voor de zoekresultaten gebruikt.
- Minder concurrentie: Alle ogen, althans de meeste, zijn gericht op Google. Dit betekent direct dat daar ook de meeste concurrentie zit. Adverteer je via Microsoft Advertising in zoekmachine Bing dan zul je in veel gevallen minder concurrentie hebben wat zeker voordelen kan hebben.
- Lagere kosten: Minder concurrentie betekent vaak lagere kosten per klik. Oké, het volume aan websiteverkeer zal zeker lager liggen, maar die eerste winst door lagere kosten voor adverteren heb je dan wel mooi in de knip.
Tips voor een vliegende start met zoekmachine marketing
Ben je overtuigd om met zoekmachine marketing aan de slag te gaan? Een slimme keus wat mij betreft. Sterker nog, wil je gericht bezoekers naar je website halen met een specifiek doel dan ontkom je er niet aan om (een beetje) SEO en SEA in te zetten. Ik heb vijf tips voor je die je zullen helpen om goed van start te gaan.
Tip 1: Begin altijd met een zoekwoordonderzoek
Zoekwoordonderzoek is stap één als je begint met zoekmachine markering. Het helpt je om de juiste zoekwoorden te vinden die relevant zijn voor je doelgroep en die een voldoende hoog zoekvolume hebben.
Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken voor zoekwoordonderzoek. De Google Zoekwoordplanner is een populaire tool die je helpt om inzicht te krijgen in de zoekvolumes en concurrentie van bepaalde zoekwoorden. Daarnaast kun je ook gebruik maken van andere tools zoals Ubersuggest en SEMrush.
Als je zoekwoordonderzoek doet is het belangrijk om te kijken naar zoekwoorden met hoog zoekvolume en lage concurrentie. Hiermee vergroot je de kans om hoog te ranken in de zoekresultaten tegen zo laag mogelijke kosten. De relevante zoekwoorden die je hebt gevonden gebruik je in zowel je SEO- als SEA-strategie.
Tip 2: Kies voor een mix van SEO en SEA
Het is altijd verstandig, zeker in het begin, om zowel SEO als SEA in te zetten voor je zoekmachine marketing strategie. Zodra je website gelanceerd is zal het even duren voordat alle pagina’s door de zoekmachines geïndexeerd zijn en opgenomen worden in de zoekresultaten. Voordat je dan je eerste bezoekers mag verwelkomen kun je maar zo enkele weken verder zijn, en in het begin moet je daar meestal niet teveel van verwachten.
SEA biedt zonder twijfel de uitkomst voor snelle resultaten. Zodra je de eerste SEA campagnes live hebt kan je in de meeste gevallen ook heel snel bezoekers verwachten. Maar er zijn meer voordelen, namelijk:
- Snel resultaat: Zoals al gezegd is dit het meest direct zichtbare voordeel. En als je website dan ook nog eens tiptop in orde is dan zijn conversies een logisch gevolg.
- Bezoekersverkeer is positief voor je ranking: Door een actieve stroom bezoekersverkeer naar je website wordt de populariteit van je content en webpagina’s snel duidelijk. Dit heeft een positief effect op de waarde die zoekmachines geven aan je website en hierdoor wordt de kans op hoge posities in de organische zoekresultaten groter.
- Data verzamelen over prestaties van je website: Data is één van de meest belangrijke bronnen om binnen je website op te sturen. Door via SEA bezoekers naar je website te halen en de verzamelde data te analyseren leer je over wat er goed gaat en wat de puntjes van aandacht zijn.
Tip 3: Meet en analyseer je zoekmachine marketing prestaties
Door de prestaties van je zoekmachine marketing activiteiten te meten en analyseren leer je om te begrijpen hoe goed je strategie werkt en waar je verbeteringen kunt aanbrengen.
Één van de meest gebruikte tools voor het meten van je zoekmachine marketing prestaties is Google Analytics. Hiermee kun je belangrijke statistieken verzamelen, zoals het volume van je websiteverkeer, waar je bezoekers vandaan komen, de conversies die je behaald en bouncepercentages. Door deze statistieken te analyseren, krijg je inzicht in hoe gebruikers je website vinden en wat er op je website gebeurt.
Naast Google Analytics biedt ook Google Search Console veel belangrijke data en inzichten. Vooral voor je SEO-strategie is Search Console volgens veel SEO-experts de nummer één tool die niet op het lijstje mag ontbreken.
Tip 4: Optimaliseer de gebruikerservaring op je website
Een goede gebruikerservaring, ook wel UX (User eXperience) genoemd, op je website is een belangrijke factor in het succes van je zoekmachine marketing. Zoekmachines vinden het belangrijk dat een website een goede gebruikerservaring biedt, dit heeft dan ook direct invloed op je ranking in de zoekresultaten.
Er zijn verschillende manieren waarop je de gebruikerservaring op je website kunt verbeteren. Ten eerste is het belangrijk dat je website snel laadt, omdat dit je bouncepercentages kan verminderen. Optimaliseer je website ook zeker voor mobiele apparaten, omdat steeds meer mensen websites bezoeken op hun mobiel.
Daarnaast is een gebruiksvriendelijke en logische navigatie belangrijk. Zorg er dus voor dat gebruikers gemakkelijk door je website kunnen navigeren en zonder teveel klikken de informatie kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn.
Tip 5: Stel je zoekmachine marketing strategie regelmatig bij
Zoekmachine marketing is een doorlopend proces en met regelmatige analyse en bijsturing zorg je dat je bij de les blijft. De wereld van online marketing is continu in beweging en het is belangrijk om bij te blijven met de nieuwste trends en technieken.
Monitor regelmatig je gekozen zoekwoorden en houd de prestaties van jezelf en je concurrenten in de gaten. Pas regelmatig je inhoud aan en voeg nieuwe zoekwoorden en content toe op basis van ontwikkelingen in de markt. Daarnaast is het belangrijk om je advertentiecampagnes up-to-date te houden en aan te passen aan veranderende behoeften van jou als ondernemer en de markt waarin je je begeeft.
Het uitbesteden van je zoekmachine marketing
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om zelf je zoekmachine marketing te doen, maar in veel gevallen en zeker als de factor tijd een beperking is kan het zinvol zijn om je zoekmachine marketing uit te besteden. Door een experts in te schakelen die de materie begrijpt en de nieuwste trends en technieken beheerst is de kans op het behalen van de beste resultaten vaak net een stukje groter.
Bij het kiezen van een zoekmachine marketing expert is het belangrijk om een betrouwbare partner te kiezen die jouw wensen en doelgroep kent en begrijpt. Vraag naar referenties en kijk naar de resultaten die ze hebben behaald voor andere klanten. Daarbij is het belangrijk om duidelijk te communiceren over de doelstellingen en verwachtingen die je hebt om ervoor te zorgen dat je samenwerking succesvol zal zijn.
Veelgestelde vragen over zoekmachine marketing
Conclusie
Zoekmachine marketing kan in het begin misschien lastig lijken, maar het begrijpen en toepassen van de basisprincipes gaat je zeker helpen om succes te behalen met je website. Door SEO en SEA te combineren, kun je zowel organisch verkeer als betaald verkeer genereren. Vergeet hierbij niet om regelmatig je strategieën te analyseren en bij te werken op basis van de verzamelde data.
Naast de beschreven tips en technieken in de praktijk toe te passen is het misschien wel het belangrijkste om geduldig te zijn. Zoekmachine marketing is een proces zonder eindpunt waar vooral de lange termijn strategieën het meest succesvol zijn.